Bandendruksystemen

Tractoren en zelfrijders

Het is mogelijk om een tractor of zelfrijder te voorzien TOSHIBA Exif JPEG van een drukwisselsysteem. Dit is een eenvoudige en betaalbare oplossing om machine en banden onder alle omstandigheden op elkaar af te stemmen.
Denk hierbij aan het overbrengen van vermogen in het veld alsmede het behouden van stabiliteit en comfort tijdens transportwerkzaamheden.


Voordelen

De juiste bandenspanning bij de werkzaamheden is erg belangrijk maar wordt vaak onderschat. Denk hierbij aan transport en veldwerk met dezelfde tractor(banden) . Vaak wordt hierbij de gemiddelde spanning aangehouden om bandenslijtage te sparen en toch wat tractie op het veld te behouden. Met alle (onzichtbare!) gevolgen van dien.

  • Minder brandstofverbruik
    Door tijdens veldwerk de bandenspanning te verlagen zal het contactoppervlak sterk vergroten. De banden worden niet alleen breder maar zullen nog sterker in de lengte afplatten. Het oppervlak zal hierdoor meer dan verdubbelen. Hierdoor zal minder slip optreden waardoor de tractor het vermogen beter kan overbrengen op de bodem. Tevens zorgt de grotere “footprint” voor minder insporing waardoor minder rolweerstand is in losse grond.
    Tijdens wegtransport kan de bandenspanning worden verhoogd waardoor de “rolweerstand” op straat wordt verlaagd. Brandstofbesparingen tot 10% .
  • Minder structuurschade
    Een groter contactoppervlak zal de druk per cm2 verlagen waardoor minder insporing plaats vindt. Ook zal de slipreductie positieve gevolgen hebben voor het behoud van de structuur. Dit alles zorgt voor minder bodemverdichting waardoor de beworteling en vochthuishouding van bouw- en grasland zal verbeteren. Hierdoor zullen de opbrengsten van gewassen hoger zijn en een egaler product kunnen groeien.
    Op grasland zal er door minder slip ook minder schade zijn aan de zode waardoor een betere hergroei van (gemaaid) grasland zal zijn.
  • Minder bandenslijtage
    Doordat de banden altijd met de gewenste spanning kunnen worden gebruikt. Er is ook te allen tijden een controle van de bandenspanning. Daardoor kunnen dure banden langer mee en worden gebruikt waarvoor ze zijn bedoeld.

 

Uitvoering

Bij een bandendrukwisselsysteem op een tractor of TOSHIBA Exif JPEG zelfrijder zullen de wielen worden voorzien van kogelkraan in de velg. In het hart van de velg komt een draaibare luchtdoorvoer die wordt verbonden met een luchtleiding over het spatbord. Elke as wordt onafhankelijk geregeld d.m.v. een spanningsregelaar. De luchttoevoer kan worden verzorgd door de compressor van de tractor (luchtremsysteem).

1Ook kan er gekozen worden voor het opbouwen van een compressor. Hiervoor zijn diverse mogelijkheden (zie compressoren).

 

 

Getrokken voertuigen

Door een getrokken voertuig te voorzien van een bandendrukwisselsysteem kan men onder alle omstandigheden kiezen voor de juiste bandenspanning. Dit kan in combinatie met de tractor maar is uiteraard niet noodzakelijk.


Voordelen

  • Minder brandstofverbruik
    Het verlagen van de bandenspanning op het veld zorgt ervoor dat het draagoppervlak van de band sterk toeneemt waardoor minder insporing zal optreden. Insporing zorgt er namelijk voor dat het voertuig zwaar gaat trekken. Dit komt door het “bergoprijden”-effect. Elke cm insporing komt ± overeen met 1% hellingstijging. Hierdoor neemt het brandstofverbruik sterk toe.
    Tijdens transport van en naar het veld kunnen de banden op een hogere spanning worden gezet.
    De rolweerstand van de banden zal sterk verminderen waardoor het voertuig minder trekkracht vraagt.
  • Minder structuurschade
    Minder insporing zorgt uiteraard ook voor minder verdichting van de bodem. Ook het feit dat het voertuig lichter trekt zorgt voor minder slip van de tractor. Deze beide factoren hebben een positief effect op de bodemstructuur. Denk hierbij aan beworteling en vochthuishouding. Onder natte omstandigheden zullen deze effecten nog sterker zijn wat een verschil kan maken op de langere termijn.
  • Minder bandenslijtage
    Banden hebben het vaak zwaar te verduren tijdens transport. Een combinatie van hoge snelheid (soms tot wel 60 km/uur) en veel gewicht zorgen voor een hoge belasting van de banden. Een te lage spanning zorgt voor extra warmteontwikkeling. Gevolg: zeer hoge slijtage of zelfs klapbanden met alle gevolgen van dien.

TOSHIBA Exif JPEG
Uitvoering

Afhankelijk van de uitvoering zal het voertuig worden voorzien van een spanningsregeling en zal lucht aan/afvoer plaats kunnen vinden langs de buitenkant maar veel vaker zal worden gekozen voor een doorvoer door de assen. Het kan zijn dat de assen hierop zijn voorbereid met een boring. Als dit niet het geval is kunnen wij dit verzorgen (zie Assen doorboren).
De velgen worden doorboord en voorzien van een kogelkraan die in verbinding staat met de draaikoppeling op de wielnaaf.
Voor het oppompen van de banden kan de compressor van het luchtremsysteem worden gebruikt.
De capaciteit van deze compressoren is echter aan de lage kant waardoor een extra compressor nodig kan zijn (zie Compressoren).

Bedieningskast

Een bedieningskast in de cabine zorgt voor een digitale regeling van max. 3 afzonderlijke regelaars. Door 1 druk op de knop kunnen vooraf ingestelde drukken worden voorzien voor veld en transportwerk.
De kast is voorzien van een “werk”menu waarbij per regelaar de druk te allen tijden aan een situatie kan worden aangepast. Ook zijn de ingestelde en actuele druk van alle regelaars gelijktijdig af te lezen. In het “instellingen”menu zijn vooraf een veld en transportdruk in te stellen. In dit menu zijn ook de absolute minimum en maximum alsmede de alarmwaarden in te stellen.
Deze instelling zorgt ervoor dat in het werkmenu de spanning nooit te hoog of te laag wordt gezet welke schade aan banden kunnen veroorzaken. De alarmen waarschuwen als deze drukken door andere oorzaken toch worden overschreden. Ook is het mogelijk om met deze bedieningkast de externe compressor aan te sturen.
Het systeem is modulair opgebouwd waarbij het mogelijk is om diverse combinaties uit te voeren met eenzelfde bediening.

Bijvoorbeeld:
Een tractor met 4wielaandrijving wordt voorzien van een bandendrukwisselsysteem met bedieningskast. Daarnaast wordt een mesttank voorzien van een bandendrukwisselsysteem. Deze wordt aangesloten op dezelfde bedieningskast. Meerdere getrokken voertuigen kunnen zo worden voorzien van een bandendrukwisselsysteem met eenzelfde bedieningskast. Verder is het natuurlijk mogelijk deze bedieningskast te gebruiken voor meerdere tractoren of zelfrijders. Bijv. seizoensgebonden machines.

Traktionbox

De Traktionbox is een makkelijke oplossing voor het aanpassen van de bandenspanning voor diverse werkzaamheden. Zonder grote aanpassingen aan uw tractor of machine kunt U toch op een makkelijke manier de spanning aanpassen.
Met de “Box” voorziet men de ventielen van de banden van snelkoppelingen. Door middel van een kogelkraan met drukmeter die op de snelkoppeling wordt geplaatst is het mogelijk handmatig eenvoudig de banden leeg te laten tot een gewenste spanning.
Met een bijgeleverde slang kunnen de banden weer worden bijgepompt via de luchtvoorziening van het remsysteem of een externe compressor.


PBS

De Baan 8
5095 EB, Hooge Mierde Nederland

+31 (0)497-229 010
info@bandendruksysteem.nl